« terug naar vorige pagina

Recepten alleen nog elektronisch naar gekoppelde apotheken binnen gemeente Katwijk

Vanaf 1 januari 2024 is het verplicht geworden voor huisartsen om recepten elektronisch naar de apotheek te sturen. Vanaf 1 juli 2024 moet dit medicatievoorschrift ook zichtbaar zijn in de persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) van patiënten. Om hiervoor te zorgen kan de praktijk geen recepten meer sturen naar apotheken die niet elektronisch gekoppeld zijn (dat wil zeggen buiten de gemeente Katwijk), en is het niet mogelijk een recept op papier mee te krijgen. 

Wanneer recepten op papier worden afgedrukt of via e-mail/fax worden verzonden, kan de traceerbaarheid van het recept verloren gaan. Het wordt moeilijker om te controleren wie het recept heeft ontvangen, verwerkt en gevuld, wat de mogelijkheid van fouten of misbruik vergroot.

Papieren recepten kunnen onleesbaar zijn als gevolg van handschrift of afdrukproblemen, wat kan leiden tot fouten bij het interpreteren van de voorgeschreven medicatie. Ook kunnen bij e-mails of faxen delen van de informatie verloren gaan door technische problemen, waardoor het recept onvolledig wordt ontvangen.

 

Wat nu?

Als u in deze situatie zit kunt u zelf actie ondernemen. U kunt uw apotheek veranderen of een huisarts in uw woonplaats zoeken. Bij verandering van apotheek of huisarts blijven wij uiteraard graag op de hoogte zodat uw medische gegevens op de juiste plek zijn.

Indien er vragen of onduidelijkheden zijn kunt u altijd telefonisch contact op nemen met de praktijk. De doktersassistent kunt u uitleg geven over uw opties.